6 Juny 2019 Redacció: Marta Olivé
Imatges: cedides
Població: Barcelona
Com sorgeix el vostre projecte editorial? Per què opteu per combinar literatura infantil, disseny i tecnologia?
És una cosa que ja està present en quasi qualsevol forma de narració infantil i els nens ho viuen amb tota naturalitat. Ells són especialistes en acceptar aventures creatives audaces i participatives. Estem en la línia dels contes en els que els lectors participen en decisions claus per a l’argument, però ho fem per als més petits, per als nens que llegeixen tant sols com amb els seus pares. Als que no els agraden els llibres, creiem que integrar els valors d’aquestes tres coses –literatura infantil, disseny i tecnologia- afavoreixen la lectura, que és el que interessa.
Parleu-nos dels llibres base que teniu disponibles. En què consten?
“Hola, Tro” és un tendre i divertit relat sobre l’amistat i la superació de les pors, un original “conte per dormir”, es pot llegir lliurement en el visor de contes de la web de l’editorial (https://www. upalabooks.com/ca/contespersonalitzats/hola-tro); “La misteriosa màquina del professor Mabús” es un autèntic conte d’aventures, entremaliadures i viatges en el temps, que té un gran joc de personalització. També es pot llegir a: (https://www. upalabooks.com/ca/contespersonalitzats/la-misteriosamaquina-del-professormabus); “Hi ha un ós a casa meva”podriam dir que es un conte sobre el “bullying”. Conta l´historia d’un ós que es desperta del seu somni d’hivern avans de temps per causa de la pluja y es troba amb una petita (o petit) que
paseja pel bosc y es porta al enorme ós a casa seva… Ningú accepta al “estrany” y aixó es el tema del conte (https://www. upalabooks.com/ca/contespersonalitzats/hi-ha-un-os-acasa).
Què és el que fa diferents els vostres llibres?
El sector del llibre infantil personalitzat és encara molt jove. La major part dels llibres que han sortit en el darrers cinc anys permeten posar el nom del nen o la nena i poca cosa més. Alguns sí que incorporen més noms, d’altres un retrat dibuixat de la protagonista o el protagonista com ho fan algunes apps de telèfons mòbils. No obstant, les històries, posant per suposat en valor el que han fet aquests llibres pioners, solen ser bastant esquemàtiques i planes.
I quin és el rol que han de jugar els escriptors?
La literatura infantil necessita escriptors que entenguin que el tema de la qualitat literària és igual als llibres per adults que en el cas dels infantils. Això és precisament el que aportem, ja que les nostres històries tenen un tema que està molt proper a la vida d’aquestes persones que són nens –almenys de moment-: els terrors nocturns, el desig de desobeir als grans per fer alguna cosa pel seu compte, o viure a prop el que suposa un perjudici sobre l’aspecte físic d’algú. Aquesta és la diferència: els nostres llibres són divertits, entretinguts, disruptius, però seriosos i sòlids com a objecte literari.
Ara que hem passat Sant Jordi de nou ha sortit el dilema entre llibres en paper vs el format digital. Quina creieu vosaltres que és la solució de futur?
Sense cap dubte la solució és la convivència dels dos formats. El paper té un atractiu i un pes indiscutible. Té un olor, té tacte, la percepció no és només visual, sinó sensorial. Els colors es comporten de manera diferent, és un objecte únic i no és una cosa que està a una tabet com les fotografies de la família o el Tretis. I paradoxalment, això fa que el llibre en format digital també sigui atractiu i molt proper. Per això creiem que el més interessant és potenciar ambdós formats i aprofitar les avantatges i les virtuts de tots dos
Partint d’aquesta base, quines són les claus per motivar als lectors més joves a sentir passió per la literatura?
Les verdaderes claus perquè els més petits trobin atractiva la lectura no són moltes, i en certa manera podríem dir que tothom ho sap. Els nens s’interessen pel que fan els seus pares per plaer. Per exemple, si jugues a golf probablement el teu fill s’interessi pel golf, mentre que si el que t’agrada són les motos segurament passarà el mateix i els teus fills sentiran interès per aquest món. I si et veuen llegir, i comentes amb ells el que és interessant, divertit, intrigant o apassionant, també és molt probable que s’interessin pels llibres. Llegir amb ells i per a ells és la segona clau per aconseguir l’objectiu que comentaves: llegir-los en veu alta, ferlos veus dels personatges, compartir l’observació de les il•lustracions i comentar coses sobre elles entre els dos. I per suposat, intentar escollir llibres que tinguin alguna cosa especial, no només pàgines il•lustrades i un text. Això és el que ja tenen tots. És important trobar alguna cosa més: aventures, emocions, intrigues, situacions d’atzar o d’incertesa en les que ells se sentin representants.
És la personalització una d’aquestes claus perquè els lectors se sentin més identifi cats amb allò que llegeixen?
La personalització pot ser-ho, sí. Veure que el protagonista té el seu nom és una cosa important, però no tant... Si el joc de personalització és ric, li brinda al nen un plus de fascinació: no només coincideix el nom, sinó el color de cabells i la ciutat on viu, i la seva fruita preferida... Però a més, a Upala els oferim la possibilitat de que personalitzar el conte sigui un joc en sí mateix. Per exemple, a “La misteriosa màquina del profesor Mabús”, la o el protagonista està fent-se càrrec d’algun dels seus avis, tiets o amics dels seus pares, perquè els pares han sortit a fer vida de parella. Si al conte apareix l’àvia, pots posar-li diferents colors de cabells, o pentinats, posar-li el nom real o un inventat. Hi ha moltes opcions, però en defi nitiva pots fer a l’àvia tal i com és, o divertir-te fentli canvis... Més tard riuràs compartint aquests canvis, ensenyant el conte als membres de la família, i ambdues opcions resulten fascinants per als més petits.
Parlant de la vostra faceta com a emprenedors, quins han estat els principals impediments que us heu trobat a l’hora de materialitzar la vostra idea en una empresa rentable?
Segurament la major difi cultat és la de qualsevol empresa petita que vol créixer amb la menor quantiAtat de préstecs possible. Intentem créixer orgànicament, fernos conèixer pel mèrit dels llibres i pel boca-orella, fer veure que els nostres llibres tenen la qualitat de continguts d’un llibre infantil de llibreria especialitzada, que fem àlbums il•lustrats que generen el seu atractiu sumant dos factors: una bona història, il•lustracions d’altíssima qualitat, un disseny editorial sòlid, i a més el valor afegit de la personalització. Les nostres personalitzacions són les més riques i completes de les que pots trobar en aquest sector: us convido a comprovar-ho a la nostre pàgina web!
Contes contra el bullying
Un bon exemple que els contes també poden fer una gran tasca a l’hora de prevenir aspectes negatius com el bullying. Un bon exemple, parlant d’Upala Books, el tenim amb el títol “Hay un oso en mi casa”. Des dels temps de les cavernes, els éssers humans han intentat representar situacions de la seva vida quotidiana, per tractar de veure-les amb distància i així comprendre-les millor. El caçador es pintava enfrontant-se a la seva presa. Eren aquests els primers contes personalitzats de la història? I quina és la situació més comú i repetida a la vida dels nens, i que m’atreveixo a dir també dels adults? “Les reaccions davant del que és diferent a nosaltres”, expliquen des d’Upala Books. L’exemple més fl agrant i comú en el present és el sempre temut bullying, una situació que pot revisar-se i representar-se a través de la fi cció, per poder entendre-la i identifi car-la en la realitat i en la vida quotidiana.