Diari digital del Vallès Oriental i Occidental

Temps ara
Weather Icon
( - )

Entrevista a Toni Cumella, ceramista altament reconegut de Granollers


11 Desembre 2019 Redacció: Marta Olivé

Població: Granollers


Toni Cumella, tercera generació del taller familiar, va néixer a Granollers l’any 1951, va estudiar enginyeria industrial i fotografia, l’ofici l’ha après treballant tota la vida al costat del seu pare. Avui, la seva empresa Ceràmica Cumella compta amb un catàleg de realitzacions molt extens, per una part, en el camp de la restauració i rehabilitació del patrimoni arquitectònic. Així, ha participat en la restauració de conjunts tan rellevants com l’Hospital de Sant Pau, el Palau de la Música o el Park Güell a Barcelona, Can Garí a Argentona, la Farinera de Girona o la Ricarda al Prat de Llobregat.

En primer lloc, com va anar el concert “Els elements” dissabte?
Va ser espectacular l’assistència de públic i la difusió que s’ha n’ha fet. Penso que és important que es faci difusió d’aquest tipus d’iniciatives per reconèixer la feina feta per l’orquestra i la resta de l’equip i també finalment per part nostra. Penso que al cap i a la fi és molt positiu per a tothom.


Quina va ser la resposta del públic?
Doncs la millor prova és que hi havia la sala pràcticament plena i molt entusisame entre els assistents. De fet, ens van fer sortir a saludar dues vegades i la gent va sortir satisfeta del concert.


Tornant a l’origen del concert. Com va començar tot plegat i per què n’has format part?
Tinc relació amb l’Orquestra Ciutat de Granollers i el seu director al darrer concert de la temporada passada em va dir que aquest any la programació seria entorn dels elements i que podríem fer alguna cosa al respecte. Jo li vaig dir que cap problema, que ja en parlaríem. La meva sorpresa va ser que al darrer concert en públic va anunciar que, tot i que jo no havia dit res encara, participaria en el primer concert de la nova temporada. La veritat és que en un primer moment vaig quedar una mica parat (riu). Però bé, aquesta és la manera en la que moltes vegades es fan les coses.


I a partir d’aquest anunciament, com vàreu anar treballant el projecte?
Em vaig plantejar la idea que jo tinc de la meva feina i de l’ofici perquè penso que hem de partir de tres conceptes fonamentals com són: tradició, innovació i pensament. En el cas d’aquest espectacle, la tradició es representava amb una pasta de gres fosca amb una engalba blanca a sobre que és la base que és la base de la ceràmica modernista catalana. Pel que fa a la innovació venia del contacte amb l’Institut d’Arquitectura Avançada de Catalunya i de la intervenció de diferents robots a sobre l’escenari, mentre que el pensament –que ho engloba tot– parteix de la idea que la música a través de l’Orquestra Ciutat de Granollers pogués actuar.


Una combinació molt innovadora. En tenies constància d’alguna iniciativa similar?
No. La veritat és que el món és molt gran i no puc dir que sigui un concert pioner, però no tenim cap mena de referència d’una actuació similar.


Partint del gran èxit que s’ha aconseguit quant a assistència, tindrà continuïtat aquesta iniciativa del concert de Els Elements?
En el meu cas fa sis anys que tinc relació amb la The International Academy of Ceramics (IAC) i tenim una mena de conveni no escrit segons el que intercanviem temps per temps. Per tant, quan hi ha algun projecte en el que volen que col•labori em venen a veure i viceversa. La realitat és que la relació entre nosaltres en surt reforçada d’aquest concert i no descarto fer més coses.


T’agradaria continuar formant part d’expressions culturals com aquesta? 
Visc molt al dia. Sempre explico que vaig a sobre una taula de surf i procuro no caure. La meva filosofia és no aspirar a res i no renunciar tampoc a res. Em deixo portar per les coses que em van passant i penso que una cosa sempre et porta a una altra, sense necessitat d’una programació concreta.


Fent un salt cap enrere, quan i per què fas el salt a l’estranger amb Ceràmica Cumella? Va ser una iniciativa pròpia?
Aquest salt internacional també va ser degut de la crisi econòmica que vàrem patir a partir dels anys 2012 i 2013. En aquest període vaig tenir relació amb entitats de Londres i alguns dels seus alumnes van venir al taller i nosaltres també vàrem anar allà. Amb això vàrem poder fer el salt de donar-nos a conèixer a Anglaterra, tot i que un altre salt important ja havia estat la col•laboració amb Enric Miralles en el projecte del Mercat de Santa Caterina de Barcelona, que té un reconeixement internacional. Aquestes coses funcionen moltes vegades a partir del boca-orella.


A dia d’avui, de quin dels teus projectes n’estàs més orgullós? 
Del que m’ha agradat fer és el MAD de Lisboa i també destacaria un projecte que estem portant a terme ara a la ciutat de Southampton (a Anglaterra) perquè és la primera vegada que fem ceràmica estructural, o sigui, que la pròpia ceràmica aguanta l’edifici. 
Parla’ns una mica més d’aquest projecte tan innovador.
Ho és perquè normalment la ceràmica és una pell que protegeix l’edifici i la paret o un paviment, però que ceràmica sigui armada i que pugui sostenir una coberta és un pas que no havíem realitzat fins al dia d’avui.


Parles d’aquests dos projectes però quins d’altres recents vostres ens podries destacar?
Per exemple, hem acabat de fer el Bulli Foundation a la Cala Montjoi. 


I com ha estat treballar amb en Ferran Adrià?
Una bona experiència. Per fer la façana partíem dels condicionants ambientals perquè amb l’estructura de l’edifici no podíem afectar visualment sobre el parc natural en el que està la Bull Foundation i em va comentar que li fes una proposta i que ja ens diria què li semblava. A partir d’aquí li vam presentar una proposta a mida natural i ens va dir que endavant.


I parlant de futur, en quins altres projectes t’agradaria participar?
Sempre dic que del futur ja n’anirem parlant. Per tant, no me’l plantejo ni tampoc m’agrada posar-me cap fita perquè no m’hi sento còmode treballant així perquè si finalment no l’assoleixes tens un problema.


Heu col•laborat també amb artistes plàstics. Com ha estat l’experiència? 
No m’agrada especialment ser realitzador d’obres per a artistes, però si podem col•laborar molt d’igual a igual m’agrada perquè personalment és un estímul i també ho és per als nostres col•laboradors del taller. 


I en l’àmbit de la docència?
Per ser la tercera generació que fa ceràmica i el meu fill ja és la quarta penso que una obligació que tenim és difondre la ceràmica a les escoles d’arquitectura. Per la nostra banda estem oberts, i de fet ja ho fem, a ensenyar als alumnes com treballem perquè s’entengui l’ús que pot tenir la ceràmica en el segle XXI.


I què aporta la ceràmica en aquesta arquitectura del segle XXI?
Hi ha una cosa molt interessant que quan t’expliques tu t’ordenes perquè no és el mateix saber una cosa que explicar-la. El problema és que normalment la ceràmica és la gran desconeguda dins de l’arquitectura perquè a les escoles ens parla de materials com poden ser el vidre o també l’acer.
Per exemple la ceràmica en façana aporta sostenibilitat perquè no requereix manteniment i envelleix molt bé i a nivell estètic es pot adaptar a moltíssims aspectes tan de color com de volum, de relació amb la llum... i fer servir la llum i les ombres al teu favor és apassionant i per això ens agrada molt treballar amb la ceràmica en tres dimensions.


Parla’ns d’aquesta ceràmica en 3D.
Renunciar a ella és renunciar al joc de llums, ombres i volums i penso que tot això és un luxe massa gran per renunciar-hi.


El concert “Els Elements”, tot un èxit
Pot connectar la tecnologia l’art de la música amb l’artesania de la ceràmica? El passat 24 de novembre a Granollers es va demostrar que sí és possible amb l’estrena al Teatre Auditori del concert Els Elements de l’Orquestra de Cambra de la capital del Vallès Oriental. Una sorprenent i exitosa posada en escena protagonitzada per dos braços robotitzats. Va ser un concert que va acostar al públic que omplia la sala del teatre a la fascinació que els músics han sentit sempre pels fenòmens de la natura i la lluita dels elements. Des del Barroc, amb l’espectacular Suite Les Elements de Rebel o la Música Aquàtica de Telemann, fins al foc simfònic de Haydn o els paisatges sonors de la Romania nadiua de Bartók amb Danses romaneses. 


 


Rep les notícies d'última hora

La vostra privacitat és important per a nosaltres

Tant els nostres socis comercials com nosaltres fem servir cookies a la nostra web per personalitzar contingut i publicitat, proporcionar funcionalitats a les xarxes socials i analitzar el nostre trànsit. Fent clic, accepteu l'ús d'aquesta tecnologia a la nostra web.

Empreses i comerços del Vallès